Konferencija Finticipate završila je panelom namijenjenom samo damama u fintechu, koji je sponzorirao Monri. Uz moderiranje Zoje Kukić, direktorice Haptic Synaptica iz Srbije, na panelu su razgovarale su Linda Shomo, direktorica EasyPaya iz Albanije, Merima Mahmutović, Business Development Managerica u Comtrade System Integration iz BiH, Dušica Lukač, partnerica u DL Capital Partners iz Velike Britanije te Monrijeva project managerica Maja Fočić iz Hrvatske.
Banke i fintechsi kreću se prema novoj krizi, upozorava Dušica Lukač (DL Capital Partners) koja je u svojoj karijeri bankama pomogla da prebrode čak tri krize. Procjene vrijednosti startupa pale su za do 60% u odnosu na period od pred samo par mjeseci, investitori su postali oprezniji, no u prošloj godini su se investicije prikupile u rekordnom broju, tako da je taj kapital sad raspoloživ startupovima.
“Osnivači fintecha trebaju biti svjesni nove stvarnosti u kojoj se nalaze te prilagoditi svoj način razgovora s investitorima, no iskreno, ne vjerujem da će startupi u balkanskoj regiji imati puno problema jer smo navikli na vrlo konzervativne evaluacije i procjene. Tvrtke iz naše regije u ovakvoj situaciji spremne su za nositi se s ovim izazovima”, kaže Dušica.
Moderatorica Zoja Kukić napomenula je da je jedan od novih izazova s kojima se tvrtke susreću u današnje vrijeme i promjena profila kupaca. Tko su nove generacije kojima se fintechsi primarno obraćaju danas, pojasnila je Maja Fočić (Monri Payments) koristeći nove podatke iz istraživanja koje je u svibnju ove godine proveo ASEE na 300 pripadnika generacije Z.
U istraživanju su sudjelovali pripadnici generacije Z 1997. i 2004. godine i sad ulaze na tržište rada kao prva generacija koja je potpuno digitalna. Odrasli su uz internet, društvene mreže i mobitele.
“Istraživanje je pokazalo da je ovo vrlo praktična generacija, pa tako u odabiru banke Generacija Z izabire onu koja im je lokacijski najbliža, a imidž te banke im nije važan faktor odabira. Alternativno, slušaju savjete roditelja oko toga koju banku bi trebali koristiti”, prenijela je Maja, dodavši da “60% korisnika generacije Z koristi kreditne kartice, a 40% pripadnika koristi gotovinska plaćanja”.
Merima Mahmutović (Comtrade System Integration) istaknula je iznenađujuće statistike iz Bosne i Hercegovine, gdje prema najnovijim istraživanjima čak 72% populacije koristi online transakcije, i to u zemlji u kojoj je pred nekoliko godina reklama za bankomat glasila “ovaj bankomat ne jede vaše kartice”. Uz to, već i 49% korisnika smatra da su online transakcije siguran način plaćanja.
“U kriznoj situaciji, ljudi nisu razmišljali o sigurnosti online transakcija, već je njihova potreba za proizvodima i robom bila neizbježna pa počeli koristiti online plaćanja u situaciji u kojoj nisu mogli otići u banke i poslovnice. Vjerujem da je ova krizna situacija značajno utjecala na promjenu stava javnosti prema online naplati”, zaključuje Merima.
Linda Shomo (EasyPay) prenijela je iskustva iz Albanije gdje se u zadnjih nekoliko godina donose inovativni zakoni i zakonodavci su donijeli nov zakon o plaćanjima koji dopušta PSD2 (elektronska plaćanja), no postoje problemi u implementaciji tih zakona.
“Studija Svjetske banke od prije nekoliko godina pokazala je da čak 60% populacije u Albaniji nema bankovni račun, što otvara vrata fintechima i eWallet platformama, a otvaranje novih računa predviđeno je kao besplatna usluga građana kako bi se povećalo korištenje bankarskih usluga u zemlji”, rekla je Linda.
Razgovarajući o budućnosti fintech tvrtki u regiji, Maja Fočić je napomenula da iako je industrija strogo regulirana i tvrtke imaju velikih troškova i problema u regulaciji kod ulaska na tržište na različite zemlje, činjenica da se zemlje u regiji legislativno usklađuju sa zakonima Europske unije značajno olakšava rast fintecha u regiji.